رسانه تعاملی یا این که VOD چیست؟ قسمت اول


رسانه تعاملی یا این که VOD در سالهای اخیر آوازه متعددی پیدا نموده است و فرصتهای قابل قبولی نیز برای تبلیغات کسبوکار مهیا مینماید . کافهبازار هم یکی تازهواردان این بخش است که در پی به تشریح خدمت VOD آن می پردازیم .
احتمال دارد نتوان کاربری را در دنیای مدرن فناوری تصور کرد که اسم سرویسهایی همچون نتفلیکس و هولو و آمازون پرایم را نشنیده باشد . سرویسهای رسانه تعاملی یا این که کلیپ بههنگام خواهش یا این که VOD ( مخفف Video on Demand ) در سالهای اخیر محبوبیت متعددی پیدا کردهاند و چه بسا بهمرور درحال جایگزین کردن تلویزیونهای سنتی میباشند . محبوبیت این دسته از سرویسها بهحدی ارتقا یافت که بازیگران بزرگی همچون دیزنی و برادران وارنر و اپل را هم به عمل در حوزهی تازه تشویق کرد .
در مملکت ما هم در سالهای قبلی سرویسهای VOD زیادی با انگیزه جذب مخاطب داخلی متولد شدهاند . روز جاری بخش اعظم یوزرها اهل ایران با اسم فیلیمو و نماوا و سرویسهای تازهنفسی نظیر بخش ویدیو بازار , آشنا میباشند و تعداد متعددی نیز از سرویس ها آنها استعمال مینمایند . ماههای اخیر که با چالش ویروس کرونا و تعطیلی گسترده در سرتاسر عالم و کشورمان همراه بود , تصمیم به بدین گونه از سرویسها را ارتقاء اعطا کرد و اکثری از آن ها , ارتقاء قابلتوجهی را در تعداد یوزرها تجربه کردند . یورش یوزرها نو به سرویسها بهحدی بود که چه بسا بعضی از آنان با چالشهای زیرساختی مواجه شده و بعضی دیگر برای مدیر خوب تر پهنای باند , ناچار به کاهش کیفیت محتوای خویش در سطح ها گسترده شدند .
رسانههای تعاملی یا این که VOD علاوه بر سرویس ها و محتوایی که به استفاده کننده یا این که مصرفکنندهی آخرین عرضه مینمایند , برای کسبوکارها هم کانال جدیدی در جهت نمایش تبلیغات ساخت کردهاند . با این که سرویسهایی نظیر نماوا و فیلیمو از گونه درآمدزایی Subscription Video on Demand ) SVOD ) پیروی می نمایند , سرویسهایی مثل یوتیوب و بازار جور AVOD یا این که Ad – based Video on Demand را دنبال مینمایند کهاین روز ها با استقبال قابلتوجهی ازسوی کسبوکارها و سرویسهای رسانهی تعاملی روبهرو شدهاست . در ادامهی این مقاله زومیت , بررسی و شرحی بر اشکال سرویسهای VOD و چگونگی بهرهمندی از زیرساخت جانور برای کسبوکارها داریم .
نتفلیکس
VOD چه است و از چه هنگامی رونق گرفت؟
VOD به لهجه معمولی یک سیستم توزیع رسانهی ویدیویی است که قابلیت دسترسی به محتوای ویدیویی را در روندی بر خلاف تلویزیونهای سنتی به استفاده کننده ارائه میکند . در VOD , نیازی به امکانات تلویزیونی سنتی نیست و استفاده کننده نیز به زمانبندی شبکهی پخشکنندهی محتوا محدود نخواهد بود . نامگذاری «ویدئو در حین درخواست» هم از همین تعریف نخستین بر میاید . به ابلاغ دیگر , استفاده کننده VOD هر زمان که بخواهد بهواسطهی تمام دستگاههای هوشمند خویش ( تلویزیون , موبایل , لپتاپ و تبلت ) به هر محتوای ویدیویی مو جود در کتابخانهی خدمت دسترسی خواهد داشت .
تلویزیونها با ساختاری که میشناسیم , در قرن بیستم مهم ترین کانال توزیع محتوای ویدیویی بودند . سال ۱۹۹۵ و با آغاز سرویس ها اینترنتی و IPTV , یوزرها بهسمت روشهای جدیدی برای مصرف محتوای ویدیویی متمایل شدند . همین جهتگیری تازه درخواستکردن , سبب ساز به اوجگیری بسط و عرضهی سرویسهای VOD و چه بسا ارتقاء خرید کامپیوترهای فردی شد .
با ورود به قرن ۲۱ و بهبود زیرساختهای اینترنتی , قابلیت توسعهی VOD آماده شد
با ورود به قرن ۲۱ , توسعهی زیرساختی برای عرضهی خدمت VOD سرعت گرفت . این سرویسها برخلاف تلویزیون سنتی بهجای نیاز به اشتراک کابلی یا این که استعمال از آنتن , به اتصال اینترنتی پر سرعت نیاز داشتند . در سال ۲۰۰۰ , کدکی بهنام JPEG2000 توسعه و گسترش یافت که توزیع محتوای ویدیویی را با حجم کمتر و نیاز پایینتر به پهنای باند و سرعت , ممکن کرد . تا سال ۲۰۰۰ , غولهایی همچون سونی , پارامونت , یونیورسال و برادران وارنر , بههمراه چندین کمپانی دارای اعتبار دیگر استاندارد Digital Cinema Initiative را توسعه و گسترش دادند تا خصوصیات مشترکی برای ارائه کلیپ بر بستر وب را پیادهسازی نمایند .
تلویزیون اینترنتی مفهومی بود که از دل سرویسهای VOD زاده شد . اپلیکیشنهای سمت استفاده کننده همچون مغازه محتوای آنلاین اپل آیتونز و اپلیکیشنهای تلویزیون هوشمند نظیر آمازون پرایم ویدیو , نتایج همین معنا بودند که قابلیت و امکان اجاره یا این که خرید محتوای ویدیوی و نمایش آن در دستگاههای متعدد را به استفاده کننده میدادند . سرویسهای دیگری نیز در اینمیان متولد شدند که بهجز فیلم و سریال , دسترسی به مجموعهای از محتوای سرگرمکنندهی ویدیویی را در دسترس استفاده کننده قرار میدادند . ازمیان آنها میتوان به غول صنعت استریم یعنی نتفلیکس و رقبایی همچون هولو و دیزنی پلاس اشاره نمود که خدمت اشتراکی و پرداخت ماهانهی حق عضویت برای خدماترسانی به یوزرها تعیین کردهاند . این سرویسها , با اخذ هزینهی ماهانه , دسترسی به کل محتوای جانور در کتابخانهی خویش دربرگیرنده برنامههای تلویزیونی , فیلم و سریال و برنامههای تولیدی منحصربهفرد خویش را به استفاده کننده ارائه میکنند . از نمونههای شبیه داخلی این سرویسها میتوان به فیلیمو و نماوا اشاره نمود . سرویسهای تازهنفس دیگری هم مثل بازار وارد این میدان شدهاند که ولی در زمینه ی ایجاد محتوا و برنامهی درآمدزایی تفاوتهای متعددی با دو مارک بزرگ داخلی دارااست .
تلویزیون اینترنتی
یوتیوب نیز در دستهبندی سرویسهای VOD قرار میگیرد و نوع کسبوکاری بر اساس تبلیغات داراست . ولی این پلتفرم سرویس ها اشتراکی را هم با تیتر YouTube Premium نیز به استفاده کننده ارائه مینماید که تجربهای فارغ از تبلیغ را در تمام بخشهای متفاوت آن از جمله یوتیوب , یوتیوب میوزیک و یوتیوب گیمینگ هم آماده مینماید . به ابلاغ دیگر استفاده کننده یوتیوب یا این که بایستی تبلیغات را در پلتفرم تماشا کرده , یا این که هزینهای را برای عدم نمایش تبلیغات و دسترسی به محتوای مخصوص پرداخت نماید . یوتیوب بهتازگی مدلی از TVOD را هم ارایه نموده است که یوزرها میتوانند فیلمهای سینمایی و انیمیشنها را خریداری و مشاهده نمایند که ولی بخش کوچکی از کسبوکار یوتیوب را تشکیل میدهد . از نمونههای دیگر VOD میتوان به خدماتی اشاره نمود که بعضا از خطوط هوایی به مسافران خویش ارائه کرده و قابلیت و امکان بهرهمندی از محتوای ویدیویی دلخواه را ازطریق نمایشگرهای داخلی خویش آماده مینمایند . این قابلیت و امکان یا این که ازطریق همیاری با برندهای مطرح VOD جهانی مانند نتفلیکس به ارمغان میاید , یا این که کمپانی هوایی خویش به تنظیم و ارایهی کتابخانهای از محتوا میپردازد .
گونه های سرویسهای VOD
سرویسهای رسانهی تعاملی بسته به دسته خدمترسانی که به یوزرها ارائه می نمایند یا این که نحوهی درآمدزایی , به گروههای متنوعی تقسیمبندی می شوند . سه مجموعه دارای اهمیت VOD , با نامهای SVOD و AVOD و TVOD شناخته میشوند که بهدنبال هر مورد را شرح میدهیم .
SVOD یا این که Subscription Video on Demand
سرویسهای SVOD شباهت متعددی به تلویزیونهای سنتی داراهستند . استفاده کننده با پرداخت هزینهای ماهانه ( یا این که هر دورهی دلخواه وقتی ) بهصورت نامحدود قابلیت مشاهدهی محتوای جانور در کتابخانهی خدمت را پیدا می نماید . این دسته از سرویسهای رسانهی تعاملی در دههی اخیر و خصوصا یک سری سال پیشین با ارتقا شدید تعداد یوزرها روبهرو بودهاند و در بخشهای بعدی برگزیدگان نمونهها از در میان آنهارا معرفی میکنیم .
یوزرها درصورت به کارگیری از SVOD , آزادی فعالیت بیشتری داراهستند . آنان نیاز به قرارداد طولانیمدت با سرویسدهنده ندارند و میتوانند درصورت عدم رضایت از محتوا یا این که سرویس ها , آن را ترک نمایند . همین آزادی کار , معضل مشقت بار محافظت مشتری را برای اپراتورهای SVOD بههمراه دارااست . آن ها عموما با ارائهی محتوای منحصر به فرد و رقابت شدیدی برای کسب جواز پخش فیلمها و سریالهای پرطرفدار , سعی بر جذب و محافظت مخاطب دارا هستند .