هر آنچه باید در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ بدانید
اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی , می توانند تصمیمات مصرفی مردمان را تا حد متعددی پایین تأثیر قرار دهند . ولی شرکت کردن با این اشخاص , چالشهای خاصی هم به همراه داراست .
در دنیای دیجیتال مدرن که عملکرد تبلیغات سنتی برندها دائماً در درحال حاضر کاهش است , بازاریابی تأثیرگذاران یا این که اینفلوئنسر مارکتینگ ( Influencer Marketing ) بهعنوان یکی پررونقترین روشهای رو به پرورش بازاریابی شناخته می گردد . مشخصاً مردمان نظیر قبل , دقت متعددی به آگهیهای تبلیغاتی ندارند . بهعلاوه , ازآنجا که دوران متعددی از وقت آزاد خویش را در اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تلفن همراه همراه میگذرانند , هدف ها نیکی برای این روش بازاریابی محسوب میگردند . البته اینفلوئنسر مارکتینگ دقیقاً چه میباشد , چه مزایایی برای کسبوکارهای کودک داراست و چه طور میتوان کمپین بازاریابی مؤثری دراین مورد فعال سازی کرد؟
بازاریابی با اینفلوئنسرها
اصطلاح اینفلوئنسر مارکتینگ , بهراحتی معنا خویش را منتقل می نماید : هنگامیکه کسبوکارها راهکار بازاریابی آنلاین خویش را با یاری اشخاص تأثیرگذار اجرا می کنند . براین اساس یکیاز مهمترین و اولین قدمهای این استراتژی , کشف کردن کسانی است که می توانند نقش اینفلوئنسر را در صنعت یا این که بازار تولید ها و سرویس ها شما ایفا نمایند ; کسانی که می توانند در توسعه و گسترش و ارتقا مارک شما , تأثیر مثبتی داشته باشند .
باتوجهبه این مقدمه , اینفلوئنسر شخصی است که می تواند تصمیمهای خرید بقیه مردمان را زیر تأثیر قرار دهد . یک اینفلوئنسر بهواسطهی اعتبار , علم , یا این که حالت یا این که رابطه ها ویژهای که با مخاطبان خویش دارااست , لحاظ و ایدهی عدهی متعددی از یوزرها را با خویش همراه میکند . اما , سایز یا این که اندازهی شکافت اینفلوئنسر , به محدودهی «نیچ مارکت» وی وابسته است . بهعنوانمثال , فالوئرهایی که در صنعت مد حضور داراهستند , از علاقه مندان فلسفه و اساطیر یونانی بیشتر هستند!
Influencers
رویا رویی سلبریتیها و اینفلوئنسرها
در صدر , اینفلوئنسر مارکتینگ بهعنوان زیرشاخهای از بازاریابی سلبریتیها بزرگ شد . از دههها قبلی , سلبریتیها با اخذ هزینههای سنگین وزن , تولید ها شرکتهای پر اسم و رسم را تبلیغ میکردند . هنوز نیز بازاریابی آنلاین سلبریتیها , مثالی از اینفلوئنسر مارکتینگ است . البته اینفلوئنسر مارکتینگ امروزی , فراوان بالاتر از یک ستارهی ورزشی یا این که سینمایی است که دوست داران خویش را به خرید یک فرآورده مختص تشویق می نماید .
درحالیکه باگذشت زمان , وب نیز بالغتر می گردد , بعضی از اشخاص پیروز شدهاند اعتبار متعددی بهعنوان ابرستارههای آنلاین کسب نمایند . این اشخاص به عبارتی اینفلوئنسرهایی میباشند که در مباحث بازاریابی موردتوجه قرار میگیرند .
اینفلوئنسرها اعتبار خویش را بهعنوان متخصص ها حوزههای یگانه / انحصاری بهدست آوردهاند . مثلا ممکن است وب لاگ موفقی را راجع به یک زمینه مختص راه اندازی کرده باشند , یا این که ویدیوهای نیکی را ساخته و در کانالهای دارای ربط یوتیوب , آپلود کرده باشند . در هر صورت اکثر وقت ها این اشخاص , حسابهای فعال و محبوبی در رسانههای اجتماعی داراهستند و نظرها , ایدهها , راهنماییها و مشاورههای خویش را درزمینهی یک قضیه تخصصی ارائه می نمایند . ضمن اینکه تأثیرگذاران , مدتزمان متعددی را برای ساخت مارک و رویش مخاطبان خویش صرف میکنند .
مقاله دارای ارتباط :
پیشبینیهای آتی اینفلوئنسر مارکتینگ
در صورتیکه اینفلوئنسرها بفهمند که تولیدها شما , چهطور فالوئرهای آنهارا منتفع می کند , احتمال دارد از همیاری با شما ذوق زده شوند . در اینحالت , از اسم , تخصص و اعتبار خویش به کار گیری می کنند تا تولیدها شمارا در میان علاقه مندان تبلیغ نمایند .
دقت نمائید که اینفلوئنسر مارکتینگ نیز مثل بقیه روشهای بازاریابی , صرفا هنگامی نتیجهبخش است که شما فرآورده باکیفیتی ساخت نمائید . در غیر اینصورت , درنظرگرفتن بالاترین نرخ حقوق و دستمزد برای تأثیرگذاران هم کمکی به فروش تولید ها بدساخت و ناکارآمد شما نمیکند .
Influencer Marketing
اینفلوئنسرمارکتینگ و بازاریابی محتوا
جای تعجب نیست که بعضی از مردمان , تفاوت اینفلوئنسرمارکتینگ و بازاریابی محتوا را تشخیص نمیدهند . چون این دو حوزه , شباهت و رابطه داخلی ( هم بستگی ) متعددی با یکدیگر داراهستند .
بهطور خلاصه , بازاریابی محتوا وقتی اجرا می گردد که شرکتها , محتوای متناسب و ارزشمندی را ایجاد و در کانالهای متمایز توزیع نمایند . محتوا , برای جذب و تحریک تعامل مخاطبان ساخت می گردد . انگیزه آخرین بازاریابی محتوا , سوق دهی مخاطبان به انجام یک مبادرت پرفایده , مانند خرید یک متاع یگانه است . بازاریابی محتوا همهی فرایند فرآیند ساخت , توزیع و استعمال از محتوا را پوشش می دهد تا هدف ها بازاریابی شمارا محقق نماید .
چنانکه اشاره کردیم , بازاریابی ازطریق اینفلوئنسرها , بهمعنای همیاری با افراد تأثیرگذاری است که در بخش بازار انگیزه یک کمپانی حضور دارا هستند و قدرتمند به توزیع محتوای تولیدی می باشند . انگیزه حیاتی این روش بازاریابی نیز تشویق مخاطبان به انجام یک مبادرت یگانه است , با این تفاوت که اینفلوئنسر مارکتینگ صرفا روی توزیع محتوا متمرکز میگردد و خیر ساخت آن .
بازاریابی محتوا از روشها و راهکارهای گوناگونی برای بهاشتراکگذاری محتوا و ارتقا نرخ دیدهشدن آن استعمال می کند . یکیاز مؤثرترین روشها , بهرهگیری از اینفلوئنسر مارکتینگ بهعنوان قسمتی از مراحل توزیع محتوا است .
مصرفکنندگان معمولاً سلسله پروسه ذیل را طی مینمایند :
۱ – یک مصرفکننده , در پستها یا این که استاتوسهای رسانههای اجتماعی , توصیهای برای مصرف یک فرآورده یا این که سرویس ها مختص تماشا مینماید . بیشتر تایم ها , توصیهها بوسیله اینفلوئنسرهایی ارائه می شوند که مورد تحسین مصرفکنندگان واقع شدهاند . درهرصورت , توصیهی یادشده , دقت مصرفکننده را برمیانگیزد .
۲ – مصرفکننده تصمیم میگیرد داده ها بیشتری درخصوص محصول / سرویس ها فوق بهدست آورد . بدین ترتیب به بلاگ , کانال یوتیوب , شبکه اجتماعی یا این که پادکست اینفلوئنسر دوست داستنی خویش مراجعه می نماید . وی با محتوا , رابطه برقرار می نماید .
مقاله دارای ربط :
نکاتی برای جذب دنبال کنندگان در شبکههای اجتماعی از حیث دانش
۳ – مصرفکننده پیرو جزئیات بیشتری درزمینهی ویژگیها , بها , دردسترسبودن و روشهای ارسال جنس است . وی بهاحتمالزیاد این توضیحات را در وبسایت خردهفروشی یا این که مارک تولیدکنندهی مال بهدست می آورد .
درحالتی که مصرفکننده محصولی را که میبیند , دوست داشته باشد , برای خرید مبادرت می نماید ; چه بهصورت فیزیکی و چه بهصورت آنلاین .
فرایندی که مرور کردیم , ترکیبی از بازاریابی محتوا و اینفلوئنسر مارکتینگ است که مصرفکننده را پایین تأثیر قرار می دهد .
Influencer Marketing
بزرگترین مزایا و معایب اینفلوئنسر مارکتینگ
گرچه بازاریابی ازطریق اینفلوئنسرها , یکیاز روندهای حساس حوزهی بازاریابی است , البته کارشناسان تأکید میکنند کهاین روش برای همهی کسبوکارها مطلوب نیست . مرور اجمالی مهمترین مزایا و معایب همیاری با تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی , به ما امداد می کند علت این هشدارها را خوبتر فهم و شعور کنیم .
مزایا :
تأثیر اینفلوئنسر مارکتینگ بر تصمیم آخری مصرفکنندگان
اولی و مهمترین مزیت بازاریابی اینفلوئنسرها , نرخ بازدهی آن است . مطالعات زیادی که دراین مورد انجام شده است , اثبات مینماید که ایفلوئنسر مارکتینگ واقعاً تأثیر قابلتوجهی بر تصمیمهای خرید مصرفکنندگان دارااست . بهعنوانمثال , یک کدام از تحقیقاتی که بازاریابی در شبکهی اجتماعی توییتر را موردبررسی قرار داده است , نشان می دهد که درصورتیکه توییتهای یک مارک , از گویش اینفلوئنسرها ابلاغ شود , «قصد خرید» یوزرها را بهمیزان ۵ . ۲ برابر ارتقا می دهد . بهعلاوه , ۴۹ درصد از مردمان در طول تصمیمگیری برای خرید , به توصیههایی توکل میکنند که اینفلوئنسرها به اشتراک گذاشتهاند .
اینفلوئنسر مارکتینگ کم کم اعتماد مخاطبان را جلب میکند
تأثیرگذاران اشخاصی میباشند که وفاداری طرف داران خویش را بهدست آوردهاند . این طرف داران یا این که فالوئرها , عمیقاً به توصیههای شخصیتهای دوستداشتنی خویش ارزش می دهند و بهگفتههای آنها اطمینان دارا هستند . به این ترتیب هنگامیکه اینفلوئنسر , مال یک مارک یگانه را تحسین مینماید , دوستداران فورا متوجه میگردند . متاع یا این که برندی که بهتازگی وارد بازار شدهاست , بهکمک تحسین و تائید تأثیرگذاران , به اعتبار فوقالعادهای دست پیدا مینماید ; چون اینفلوئنسرهای عالی , صرفاً بهخاطر پول محصولی را تبلیغ نمیکنند و طرفداران هم از این زمینه آگاهاند . ایدهی اساسی این است که زمانی تأثیرگذاران مال یا این که خدماتی را سفارش می دهند , بهاحتمال بالا خودشان از آن به کار گیری کرده و رضایت داشتهاند .
دسترسی به طیف عظیم مخاطبان
بیشتر اینفلوئنسرها , صدها هزار فالوئر دارا هستند . همانطور که گفتیم , مردمان اینفلوئنسرها را بهدلیل شوق , دیدگاهها , ایدهها و بنیادی که به اشتراک می گذارند , دنبال مینمایند . مردمان در انتظار پستهای تازه تأثیرگذاران دوستداشتنی خویش میمانند . زمانیکه پست جدیدی منتشر شود , هوا داران سریعاً به تعامل با آن درگیر می شوند ( لایک , حیث دادن , بازنشر ) .
روشن است که یک مارک با همیاری اینفلوئنسرهای دارای ربط , به نرخ بالایی از مخاطبان دسترسی پیدا مینماید . در صورتیکه اینفلوئنسرها محتوای شمارا بهاشتراک بگذارند , مخاطبان زیاد متعددی این محتوا را تماشا می کنند . فکر کنید که هرمورد از این مخاطبان , توشه دیگر محتوای شمارا بازنشر نماید . در اینحالت پیام شما به تیم مضاعف بزرگتری از مردمان می رسد . در صورتیکه اینفلوئنسر مارکتینگ را از این روند حذف کنیم , شما هیچ زمان توانمند نیستید با چنین قشر عظیمی از مخاطبان ارتباط برقرار نمائید .