معرفی کتاب« طرح بازاریابی کسب و کار های کوچک»


اگر کسبکار کوچک یا این که یک استارتاپ را سازمان میکنید حتما به خلل تبلیغات برخورد کردهاید . برنامههای بازاریابی برای شرکتهای بزرگ با میزان دارایی تبلیغاتی هنگفت متن شدهاند . کتاب طرح بازاریابیِ کسبوکارهای کوچک این اختلال را حل نموده است .
بیشتر کسانی که کسب و شغل های کوچک را سازمان مینمایند با ایراد بزرگی روبرو هستند و آن شیوه تبلیغات است . متاسفانه اکثر اوقات استراتژیهای بنا کردن شده و کتابهای درج شده برای کمپانیهای بزرگ عملکرد دارااست . یک شرکت بزرگ با دارایی ۱۰ میلیون دلاری برای تبلیغات می بایست در زمان سه سال به هدف ها خویش دست پیدا نماید البته یک کسبوکار کوچک با دارایی قریه هزار دلاری می بایست در بازه سه ماه به هدف ها خویش دست یابد . این تفاوتی است که اشخاص متعددی متوجه آن نمیشوند البته کتاب طرح بازاریابی برای کسب و شغل های کوچک بهاین این قضیه میپردازد که چه گونه کسب و شغل های کوچک میتوانند با بودجههای ناچیز به سودآوری مناسب خویش دست پیدا نمایند .
خلاصه کتاب :
کتاب از سه بخش درست شده شدهاست و خواننده را قدم به قدم به سوی یک طرح بازاریابی برای شغل ها خرد و کسب و شغل های کوچک رهنمون میسازد . در بخش اولُ شما بازار انگیزه خویش را می یابید , محتوای مطلوب را یافته و رسانه مطلوب برای این محتوا را پیدا کرده بعد از آن به تبلیغات میپردازید . در تراز دوم میاموزید که چهگونه با تولید یک سیستم رابطه با مشتری علاقهمندیهای آن ها را پیدا کرده و برای آنها قیمت دوچندان تولید نمایید . بعد از آن در تراز انتها به شما در تولید تجربهای در تراز جهانی برای مشتریانتان و همینطور ارتقا بها ارتفاع قدمت مشتریان یاری می کند .
یکی خطاها همگانی فی مابین گردانندگان کسب و شغل های خرد و کوچک این است که آنها تصور میکنند با ساخت یک فرآورده خوب این کالا خویش به خویش فروخته میگردد . در حالیکه این روش پرهزینهترین و سریعترین خط مش برای باخت میل کردن است . مورخ لبریز است از محصول ها خوب و کارا که شکستهای تجاری سنگینی تجربه کردهاند .
یکی دیگر از اشتباهاتی که منجر ناکامی کسب و شغل های خرد میشود این است که آن ها تلاش مینمایند پا جای پای کسبوکارهای بزرگ و کمپانیهای صاحب و مالک اسم در صنعت خویش بگذارند . غافل از این که راهکار بازاریابی کمپانیهای بزرگ مضاعف مختلف از کسب و شغل های کوچک است .
شرکتهای بزرگ عموما به دنبال برندسازی میباشند . قصد آنان از بازاریابی این است که مشتری هنگام خرید , برندشان را زودتر از دیگر برندها بشناسد و آن را خریداری نماید . این شرکتها برای این خواسته زمان و پول متعددی هزینه میکنند درحالیکه کسب و شغل های کوچک بایستی در سریعترین زمان و با بیشترین بهرهوری ممکن به هدف ها خویش در بازاریابی دست یابند .
بازاریابی ازطریق جواب بدون واسطه روشی است که با استعمال از آن میتوان مشتریان راغبی ساخت که دلیلشان برای خرید از شما چیزی بالاتر از یاد آوری اسم مارک شما است . برهان خرید آنها ارزشی است که شما به آن ها ارائه میدهید و کس دیگری بضاعت ارائه چنین ارزشی را ندارد .
Marketing Plan
سطح نخستین : «قبل»
درین سطح قرار است بازار انگیزه را شناسایی فرمایید و یک راهکار مشخص و معلوم برای ورود به بازار و برخورد با مشتریان بالقوه تدوین کردن فرمائید . درین سطح , شما مشتریان بالقوهای که قصد تولید بها برای آنان را دارید , شناخته و برای برآورده کردن انتظارات آن ها پیش گام گردید .
گزینش بازار انگیزه اینجانب
کسب و شغل های کوچک به تدریج میتوانند تمام بازار را در دست بگیرند . آنها ابتدا بایستی یک بخش کوچک از بازار را بهعنوان انگیزه در حیث گرفته و تمام انرژی خویش را برای در اختیار گرفتن آن نصیب از بازار صرف نمایند . تعیین یک بازار انگیزه عالی و مطلوب قادر است تأثیر فراوان متعددی بر بازدهی پول , زمان و انرژی بگذارد .
به طور معمول کسبوکارهای کوچک از محدود کردن دامنه مشتریانشان نگراناند . آن ها میترسند که مشتریانشان بالقوهشان را از دست بدهند . البته از این نکته غافلاند که با محدود کردن مشتریانشان علاوه بر کاهش هزینهها , بضاعت و توان ارائه تبلیغات خوبتر و مؤثرتر را هم بدست می آورند .
خرید کتاب
ساخت پیام
بیشتر پیامهای بازاریابی خسته کننده و بی فایده میباشند . برای اینکه بتوانید دقت مردمان را به خویش جلب نمائید می بایست پیام تبلیغاتیتان قانعکننده و جالب باشد . انگیزه از اینکار تحمیل مشتری به برخورد آشکار کردن است .
دقت داشته باشید که در هر لحظه مشتری شما سه آیتم پیش رو دارااست :
از شما خرید نماید
از حریف شما خرید نماید
به هیچ وجه خرید نکند
ممکن است فکر کنید مهمترین اختلال شما رقیبانتان میباشند ولی در بیشتر مواقع بیتحرکی و عدم شعور درست شما از موقعیت است که سبب شکستتان میشود پس ابتدا از خویش بپرسید که مشتریان چرا می بایست خرید نمایند و بعد از آن بهاین سؤال بپردازید که «چرا بایستی از شما خرید کنند؟»
همواره در ادامه ساخت بها مازاد برای مشتریان باشید . غالبا صاحبان شغل ها خرد برای شناسایی نیازهای بازار دست به پژوهش ها و نظرسنجی میزنند درحالیکه این روش به دو ادله سعی حتمی را ندارد اولیه آنکه در اکثر زمان ها موردها مردمان نمیدانند که حقیقتا به چه چیزی نیاز داراهستند و دوم آنکه مردمان غالبا با منطق به سوالها جواب می دهند البته در خرید حقیقی وواقعی با شم خرید میکنند .
مقالههای دارای ارتباط :
یادگرفتن : چهگونه یک طرح بازاریابی بنویسیم؟
راهنمای جامع بازاریابی برای استارتاپها
وقتی که متوجه شدید مشتریان چه چیزی می خواهند حالا زمان آن رسیده است که فرآورده خویش را با یک توصیه غیر قابل پایداری به مشتریان عرضه نمائید . این فعالیت را می توانید با استعمال از روشهای متمایز انجام دهید . یک روش بد و محکوم به باخت این است که جنس را با روستا درصد تخفیف عرضه نمایید . این فعالیت سبب ساز میشود که مشتریان بها را بهعنوان یک کدام از مهمترین مولفههای مال شما در لحاظ بگیرند درحالیکه انگیزه مهم شما می بایست این باشد که هرگونه مقایسه با رقبایتان را به مقایسه سیب و پرتقال ( غیر قابل مقایسه ) تبدیل فرمائید . پیام بازاریابی شما می بایست معطوف بدین نکته باشد که شما چه تفاوتهایی با رقبایتان دارید و چرا مردمان می بایست از شما خرید نمایند .
دستیابی به مشتریان بالقوه ازطریق رسانههای تبلیغاتی
اکنون که بازار انگیزه و پیام مطلوب را پیدا کردید بایستی رسانهای مطلوب برای تکثیر پیام خویش بیابید . رسانه به طور معمول بیشترین هزینه در برنامه بازاریابی شمارا مشتمل بر می شود از این رو برای داشتن راندمان مطلوب برای سرمایهگذاری در بازاریابی , گزینش یک رسانه عالی و مؤثر اهمیت فوقالعادهای دارااست . همینطور می بایست رسانهای که می خواهید در آن تبلیغ نمایید را به نیکی بشناسید چه بسا در حالتی که واجب است از یک کارشناس مشورت کردن بگیرید .
تراز دوم : «حین»
درین تراز شما با مشتریان بالفعل سروکار دارید . شما تبلیغاتتان را به خیر انجام داده و مشتریان بالقوهای جذب کردهاید . درحال حاضر زمان آن رسیده است که مال خویش را ارتقاء بدهید . برای اینکار می بایست بدانید مشتریان از شما چه انتظاراتی دارا هستند . . اطلاعاتی که شما از مشتریان دارید میتواند بهعنوان گنجینههایی باشد که در آتی همت فراوان متعددی خواهد داشت . کسب و شغل های کوچک از این نکته غافلاند که داشتن یک پروفایل از مشتریانشان تا چه حد میتواند کارساز باشد .
جذب مشتریان راغب
در بازاریابی بدون واسطه انگیزه این است که مشتریانی راغب برای مال خویش پیدا نمایید خیر این که محصولاتتان را در اسرع وقت به فروش برسانید پس هرچقدر داده ها بیشتر و مفیدتری از مشتریان گردآوری فرمایید , نیازهای آنان را راحتتر و خوب تر کشف و ارضا میکنید .
این سطح به عبارتی مرحلهای است که یک کسبوکار کوچک را به یک کسبوکار کوچک پیروز تبدیل میکند . عمده صاحبان شغل ها خرد صرفا به تراز تبلیغات و جذب مشتری بسنده می کنند در حالیکه میتوان با اطلاعاتی که از مشتریان به دست میاید نهتنها هزینههای تبلیغات را کاهش اعطا کرد بلکه آنان را مؤثر خیس هم ساخت .
رویش مشتریان راغب
رویش مشتریان راغب عبارت است از تغییرو تحول فاز مشتریان از «ممکن است به کارم بیاید» به «می خواهم این مال را خریداری کنم» است . روند رویش مشتریان راغب این تضمین را به شما می دهد که مشتری هدف و عشق و علاقه کافی برای خرید از شمارا داراست چه بسا پیش از آن که بخواهید محصولتان را به او بفروشید .
تبدیل فروش
در یک حرف تبدیل فروش بهمعنی تبدیل شدن مشتری راغب به خریدار است . در اینجا شما می بایست جویبار حاکی از اعتماد برای مشتری تولید فرمائید تا او خیالش از خرید و فروش با شما راحت باشد . بهطور معمول مردمان اعتماد متعددی به فروشندگان و تولیدها ( خصوصا در صورتیکه تازه باشد ) ندارند . از این رو شما با یک شخص خنثی طرف نیستید بلکه شما با یک بدبین طرف میباشید . تمام کاری که شما می بایست انجام دهید این است که دیدگاه بدبینانه اشخاص را به دیدگاه خوشبینانه و مثبت تغییر و تحول دهید .
تراز سوم : «بعد»
دراین سطح مشتریان شما , شمارا دوست دارا هستند و بهطور مداوم از شما خرید می نمایند . اینجا است که شما با ارائه تجربهای در مرحله جهانی , مشتریان خویش را به هوا داران پروپاقرص خویش تبدیل می کنید و شیوه خویش را برای ارتقا قیمت ارتفاع قدمت مشتری و انجام معاملات بیشتر با وی گشوده می کنید . انگیزه آخرین دراین تراز این است که مشتریان بیشازپیش به شما اعتماد و از شما خرید نمایند .